Tersenyumlah kepada siapa saja nescaya anda akan mendapat cinta kasih mereka. Haluskan tutur kata anda nescaya mereka akan menyintaimu. Dan rendahkan hati kepada mereka, nescaya mereka akan menghormati anda.

Mulut

Kenapa orang selalu kata mulut jahat, mulut suka mengumpat, mengata, memaki, memfitnah,menghina dll...kenapa juga mulut suka bercakap perkara yang tak berasas atau tidak benar tidak pun perkara yang boleh melukakan atau mengecilkan hati dan perasaan orang lain??? Ke mana saja pergi ada saja mulut jahat..singgah di laman orang menjadi tetamu tak di undang menebar kata dusta dan nista..datang ke rumah orang mencaci cerca lagak macam dia la yang hebat..



Kenapa mulut tidak berdakwah atau berceramah dengan penuh hemah??paling tidak pun mulut itu menasihati antara satu sama lain tanpa ada rasa hasad dan dengki..jika mulut berkata manis disertakan keikhlasan di hati betapa indahnya hidup dapat dirasakan...


Kesian dengan mulut selagi nyawa dikandung badan selagi itu la perasaan, hawa nafsu menguasai diri..ingat kata pepatah kerana mulut badan binasa...jadi jagalah dan sayangilah mulut kita..


-dZaNiE-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan