Tersenyumlah kepada siapa saja nescaya anda akan mendapat cinta kasih mereka. Haluskan tutur kata anda nescaya mereka akan menyintaimu. Dan rendahkan hati kepada mereka, nescaya mereka akan menghormati anda.

Happy Birthday Danish

Tanggal 28 Oktober 2004 maka lahir la seorang bayi lelaki seberat 3.72 kg di Hospital Putrajaya...bayi ini adalah putera pertama aku...Hmm nothing much to say..delivery experience aku untuk melahirkan anak hanya Tuhan saja yang tahu..But it's really unforgettable memory to me.macam nak tercabot nyawa but god's was planned everything..Baru aku tau begitulah pengorbanan & kesusahan seorang ibu melahirkan seorang zuriat ke muka bumi Allah ni..9 bulan membawa perut, terpaksa melalui mabuk di awal kehamilan dan kesakitan yang teramat sangat di saat kelahiran..

Pagi tu aku bangun untuk bersahur aku tengok dah ada darah sikit kuar, masa tu aku tak sakit pun....cuma cuak la jugak..maklum la tak ada pengalaman lagi..lepas jer habis MR.DZ bersahur aku pun bersiap-siap untuk ke hospital...sampai jer kat hospital nurse pun seluk untuk cek bukaan aduh kena seluk sakitnyer...masa tu baru 1 cm..tapi disebabkan darah dah kuar maka aku kena duduk kat hospital la..start kul 10 pagi contraction mula datang...contraction yang masih boleh dikontrol lagi...aku tak ada selera nak makan waktu tu..jadi sampai ke malam aku tak makan..waktu MR.DZ berbuka pun aku hanya mampu tengok sahaja..mungkin masa tu aku terlalu takut kot...start je lepas maghrib contraction aku makin kerap...nurse seluk lagi baru 2.5 cm...ya Allah bila la jalan ni nak bukak..aku dah tak mampu nak tahan kesakitan ni..bagai nak putus pinggang aku masa tu...yang merimaskan aku segala wayer duk dilekatkan kat perut aku.. CTG tu sebenarnya nak tgk heartbeart baby pastu siap ade graft trn naik lagi...tiba tengah malam sakit makin kencang seluk lagi baru 3.5 cm...masa tu aku duk merayu supaya cucukkan aku ubat tahan sakit..nurse tu  kata tak boleh klu cucuk pun sakit tak akan hilang...aku tak kira nak jugak...dah nurse tu malas nak layan aku dia pun cucuk la kat punggung aku...tu la orang kata melawan lagi ckp nurse...aku lalok gle dan masa yang sama aku sakit sangat-sangat...

Pastu datang la sorang nurse tanya pada aku mana air selusuh aku...aku kata aku dah minum ada kat umah...pastu dia kata kenapa akak minum???klu jalan tak bukak lagi tak boleh minum...pulak???pelik gak aku...mak aku kata dah sampai bulan boleh minum...pastu dia suh aku bukak botol air selusuh tu...aku pun terus telepon MR.DZ untuk bukak botol air selusuh tu...bukan kata botol air selusuh segala botol yang ada semua dia bukak..termasuk la botol sabun basuh sebab sepanjang aku mengandung aku suka sangat cium bau sabun...hihihi..panik la MR.DZ tu... Lepas jer MR.DZ bukak botol air selusuh tu jalan aku pun dah 5 cm..Pastu dia bagi obat poo poo masuk kat belakang tuu..dan dan tu aku lari p toilet kuarkan segala isi perut..masa tu cuak jugak sebab takut terbesalin dalam toilet...

Lepas jer abis aku keluarkan isi perut darah keluar mencurah curah...kul 6 pagi aku di tolak masuk ker labor room..masa tu jalan masih 5 cm lagi..dalam labor room tu punya la sejuk sakit pulak tu...pastu masuk seorang Doktor pakar seluk jalan aku pastu dia cucuk ubat dan dia kata kul 10 pagi aku boleh bersalin...mak oi pukul 10 lamanyer....masa tu mata aku punya la mengantuk...dah la lesu sebab tak makan...tiba-tiba pipi aku kena tampar...nurse suh  aku bangun sebab nak seluk jalan...tengok2 dah 10 cm masa tu kelam kabut nurse suh aku bersedia untuk meneran...ya Allah sakit dan susahnyer berkesan tangan MR.DZ aku genggam..Memang sangat penting kehadiran suami disisi saat2 ingin melahirkan baby ni..dialah penguat semangat kita masa tu...jenuh jugak la aku meneran..last2 aku dengar bunyi gunting...dia gunting kanan dan kiri.......aku. lepas tu dengan sepenuh tenaga aku meneran akhirnya keluar la seorang bayi lelaki yang bernama Danish Haiqal bin Dzairul Ekhzan...begitu la cerita aku sewaktu melahirkan anak pertama aku...Hmm citer pasal pengalaman bersalin neh,bahagian masing2 sebenarnya.Ade yg payah gile,ade yg senang je tapi saket mmgla saket.

Maka hari ini 28 Oktober 2009 genap la umur Danish 5 tahun..dah besar anak aku...aku harap dia akan jadi anak yang berguna dan berjaya di dalam apa jua bidang yang dia ceburi...aku sebagai seorang ibu sentiasa mendoakan dan mahukan yang terbaik untuk dia...

p/s: Ibu sayang sangat kat Nish..kalu ibu marah-marah tu bukannya ibu tak suka @ tak sayang pada Nish cuma ibu nak Nish jadi anak yang berguna...I Luv U sayang...muahh...











-dZaNiE-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan