Tersenyumlah kepada siapa saja nescaya anda akan mendapat cinta kasih mereka. Haluskan tutur kata anda nescaya mereka akan menyintaimu. Dan rendahkan hati kepada mereka, nescaya mereka akan menghormati anda.

musim mengawan ker?

sekarang ni musim orang mengandung la...aduh...ni yang aku ngeri ni...aku bukannya tak nak ngandung cuma masanya belum tiba lagi...sekarang dzamil baru dua tahun, dia empat tahun baru boleh ada adik...aku tak nak ngandung sebab aku takut yang ke tiga ni kuar laki lagi...bukan aku menolak ketentuan Tuhan cuma risau...aku ngan Mr.DZ terlalu mengharap untuk mendapat anak perempuan..moga-moga Tuhan makbulkan doa aku suatu hari nanti...


cerita pasai mengandung ni, klu ikutkan rasa ati aku nak terus sembilan bulan jer..tau-tau dah rasa sakit nak bersalin...fuh jenuh bawak perut sembilan bulan ni...hanya Tuhan saja yang tahu penat lelah seorang ibu sepanjang mengandung selama sembilan bulan tu...kalau di kirakan tak terbalas pengorbanan seorang ibu, di mana pada awai usia kehamilan masalah mabuk-mabuk tu tak boleh nak lari...nak tak nak kena tanggung jugak,masa tu semua benda tak boleh,makan itu loya makan ini loya...bau itu busuk bau ini wangi...sintom-sintom ni biasanya diawal kehamilan dan ada sesetengahnya di akhir kehamilan...


pengalaman aku semasa mengandungkan anak sulung Tuhan saja yang tahu...mana idaknya tak ada pengalaman lagi...dan masa itu peranan suami amat penting...suami kena banyak bagi semangat pada si isteri...masa mengandungkan Danish bila waktu pagi(waktu matahari nak naik) aku kena cari tempat gelap, aku tak boleh tempat terang-terang sebab kepala aku berpusing-pusing...kalau kat opis aku duduk bawah meja dari kul 8 hingga kul 9.30...bila petang lak waktu matahari nak terbenam...masa tu aku akan berlengkor atas katil...dalam kul 8 baru aku boleh bangun mandi dan buat keje umah...masa tu gak aku teramatlah tidak boleh memandang KFC...bagi aku jijik tul KFC tu...memang aku tak boleh mkn ayam langsung...pembawakkan budak kan...masa nak bersalinkan Danish gak tak sangka yang aku sakit selamat 48 jam...masyallah Tuhan jer yang tahu, masa tu aku betoi-betoi serik asyik mintak maaf dgn Mr.DZ jer...masalah aku darah dah turun dan jalan tak bukak lagi...dah la anak pertama beso lak tu..tu yang susah nak bersalin tu...berat Dansih 3.87kg....jenuh nak meneran yang paling kesian nurse-nurse yang duk ngadap aku abis terpercik darah..tah mcm mana la darah tu boleh tersembur...sowi yer nurse...


anak yang ke dua aku kurang mabuk..bak kata orang mabuk sikit-sikit jer...nak bersalin pun senang..asalnya aku ingatkan perempuan sebab pembawakkannya tak sama dengan Danish rupa-rupanya lelaki gak...ada la sikit perasaan kecewa tu..sebab aku terlalu mengharap..tapi tak kisah janji anak kita tu sihat tubuh badan dan sempurna...alhamdulillah...masa nak bersalin kan Dzamil ni senang...lebih senang daripada Danish..mungkin anak yang ke dua kot dah ada jalan..aku bersalinkan Dzamil awal seminggu tu yang masa aku sakit aku tak jangka yang aku akan bersalin...masa tu aku duk sibuk kat pejabat dengan keje-keje..dari pagi aku sakit sampai ke petang,aku malas nak layan sebab takut jadi macam Danish...dah petang tu oleh kerana sakit yang teramat sangat aku pun buat keputusan untuk ke klinik...masa nk tunggu Mr.DZ amik kat pejabat rasa macam dah nak terkeluar sangat..sampai Timbalan aku suh aku balik cepat sebab takut terbesalin kat opis...asalnya aku nak pegi klinik swasta tapi Mr. DZ berkeras nak aku pergi hospital terus..masa tu malas nak melawan cakap suami kang tambah dosa lak..sampai jer kat hospital aku dah turun darah...apa lagi kena masuk wad la...tak kan iyer nyer doktor nak kasi aku balik...kul 7 masuk hospital dalam kul 9 lebih aku selamat melahirkan Dzamil...alhamdulillah senang dan tak payah macam Danish dulu...


untuk mengandung yang ketiga ni aku kena study betoi-betoi supaya aku dapat anak perempuan...klu dah dapat anak perempuan aku rasa dah cukup lengkap hidup aku...apa pun aku doakan supaya anak-anak aku akan menjadi anak yang soleh dan berguna kepada kedua orang tuanya,agama bangsa dan negara, insyallah...


-dZaNiE-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan