Tersenyumlah kepada siapa saja nescaya anda akan mendapat cinta kasih mereka. Haluskan tutur kata anda nescaya mereka akan menyintaimu. Dan rendahkan hati kepada mereka, nescaya mereka akan menghormati anda.

Hujung Minggu


Apabila tiba jer hujung minggu aku seolah-oleh menjadi seorang maid...maid yang tak bergaji,maid yang membuat kerja kerana tanggungjawab kepada keluarga...orang kata hujung minggu boleh rehat,klu aku rehat pun hanyalah sejam dua sahaja..masa yang ada sepanjang hari dihabiskan dengan kerja-kerja rumah yang tak pernah habis...kalau hari bekerja aku hanya buat kerja-kerja yang perlu sahaja seperti memasak,membasuh kain dan jugak menyapu rumah....kalau hari kerja tak ada masa nak mop rumah,nak basuh bilik air, nak lap dapur dll....





Rutinnya lepas solat subuh dihujung minggu perkara pertama yang aku akan buat adalah menjalan kan mesin...lepas tu barulah pegang penyapu dan menyapu rumah...dalam masa tu otak berjalan memikirkan menu apa yang perlu aku masak untuk sarapan dan jugak makan tengah hari...penat memang penat...dah la penat buat kerja rumah,penat nak pikir apa nak masak...pendek kata klu badan ni tak jaga betul-betul alamat cepat la reput....rumah ni tak la besar mana,standard rumah teres dua tingkat, ada 3 bilik air,4 bilik tidur dan 2 ruang tamu...klu dioperasi memang boleh diperah baju aku dibuatnya...aku mmg tak suka tengok rumah bersepah tapi kalau dapat suami ngan anak yang tak tahu undang-undang memang boleh sakit jiwa....ada kalanya baju kotor hanya diletak di sebelah bakul kain...aku pelik kenapa tak dimasukkan betul-betul ke dalam bakul baju tu....:( kadang-kadang benda-benda macam ni bisa membuatkan aku menjadi bertambah penat..........bila badan dah penat mulalah rasa nak mengamuk.......haruskah aku mengamuk??????


-dZaNiE-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan